![Tandflank slijpen [Translate to Niederländisch:] Zahnflankenschleifen - Mitarbeiter überwacht den Schleifprozess](/fileadmin/_processed_/1/1/csm_IMG_8867_cb5984e9e7.jpg)
Tandflank slijpen
Tandflank slijpen, profielslijpen of wormprofielslijpen
Of het nu gaat om rechte tandwielen, rondsels of wormwielassen of splinesassen enz: Nauwkeurig slijpen op de modernste CNC-gestuurde slijpmachines zoals de machines van Reishauer, Höfler, Mikromat, Reform etc. is overal nodig. Alleen perfect slijpen garandeert een zeer nauwkeurige werking en een geluidsarme werking.



Productiegegevens voor draadslijpen, wormprofielslijpen en co.
Wij bieden een- en meerstops wormprofielslijpen en draadslijpen met een maximale lengte van 1000 mm. Voor slijplengtes tot 750 mm - met een totale lengte van 800 mm - zijn tandflankslijpen en profiel- en spline slijpen ook mogelijk. Voor de laatste geldt een maximale diameter van 200 mm - voor de andere een diameter van 15 tot 700 mm, met een tandbreedte tot 220 mm. Vertandingskwaliteit is mogelijk tot niveau 4.
Neem contact met ons op
We staan klaar om je vragen per telefoon of e-mail te beantwoorden. We bellen u ook graag terug.
Tandflank slijpen – achtergrondkennis
Functionaliteit
Een tandwiel is een machine-element in de vorm van een wiel met gelijkmatig verdeelde tanden. Een tandwiel bestaat uit twee of drie gepaarde tandwielen. Deze draaien op assen waaraan ze bevestigd zijn of op assen waarop ze gemonteerd zijn. De draaiende beweging wordt overgebracht van het ene tandwiel naar het andere of naar een tandheugel door de tanden in elkaar te laten grijpen. Met twee tandwielen met uitwendige tanden verandert de draairichting; met een derde tandwiel ertussen blijft de draairichting hetzelfde. De snelheid of het koppel kan worden verhoogd of verlaagd door de verschillende maten van de tandwielen.
Soorten vertanding
Involute splines zijn het belangrijkste type vertanding. Het wordt vooral gebruikt in de voertuigtechnologie en de machinebouw, omdat het aandrijving van snel naar langzaam - en omgekeerd - mogelijk maakt. De relatief lage speling zorgt voor een aandrijving voor wielparen met dezelfde wrijving in beide richtingen. Omdat de maaslijn een rechte lijn is, is de vertanding ongevoelig voor veranderingen in de hartafstand. Een ander voordeel van omgekrulde vertanding is dat de tandwielen relatief eenvoudig en goedkoop te produceren zijn.
Cycloïdale vertanding wordt gebruikt voor de aandrijving van langzaam naar snel, bijvoorbeeld in horloges met een mechanische aandrijving. Vergeleken met omgekrulde vertanding is er minder wrijving bij het rijden van langzaam naar snel. Bovendien heeft een cycloïdale vertanding tanden met een smallere basis, waardoor hogere overbrengingsverhoudingen mogelijk zijn in een kleine ruimte. Door een grotere tandspeling is de vertanding beter bestand tegen stof, maar dit verhindert ook vooruit/achteruit lopen. Het fabricageproces is complexer, omdat de tanden van het tandwielpaar speciaal ten opzichte van elkaar moeten worden ontworpen. Bovendien is er een extra empirische aanpassing van de afstanden nodig - vanwege de inschakeldiepte.
Wildhaber-Novikov vertandingen worden gebruikt in vlakke tandwielen. Dit is een cirkelboogvertanding met halfronde tanden die in naar binnen gebogen spleten grijpen. Theoretisch is de straal van de tand en de tandruimte identiek, maar in de praktijk is de straal van de tandruimte groter. Een schuine vertanding is nodig voor een constante overdracht van de beweging - profieloverlapping kan niet worden gerealiseerd. De voordelen van Wildhaber-Novikov tandwielkasten zijn de ideale oscillatie van tand en tandruimte, de goede belastbaarheid en het gunstige trillingsgedrag. De fabricagekosten zijn echter hoog, vooral omdat er verschillende tandwielsnijgereedschappen nodig zijn voor het tandwiel en het bijbehorende tandwiel.
Tandgrootte en moduletypes
Interactie tussen tandwielen is alleen mogelijk als hun respectieve module dezelfde grootte heeft. De module vertegenwoordigt de maaswijdte en is doorslaggevend voor de berekening van de tandgrootte van een tandwiel. De module wordt bepaald als het quotiënt van de afstand tot de aangrenzende tand en het aantal cirkels (module = tandafstand / aantal cirkels). Als alternatief kan een meer beschrijvende verhouding worden berekend uit de tandwieldiameter of steekcirkeldiameter gedeeld door het aantal tanden (module = steekcirkeldiameter / aantal tanden). Elke module kan worden gebruikt voor tandwielproductie. De modules zijn gestandaardiseerd in DIN 780 voor gebruik in gestandaardiseerde gereedschappen. Afhankelijk van de vertanding zijn er overeenkomstige moduletypes. De tot nu toe genoemde berekening is een voorbeeld van een standaardmodule. Hier staat het snijvlak van de tandwielen loodrecht op de flanklijnen, terwijl het normale snijvlak ruimtelijk gebogen is. Een ander voorbeeld is het weerstandsmoment, waarbij het vertandingsoppervlak loodrecht op het oppervlak van de wielas staat. De faciale modulus wordt op dezelfde manier berekend als de normale modulus, op voorwaarde dat de faciale tandwielen rechte tanden hebben. Als ze schuin zijn, wordt de spiraalhoek meegenomen in de moduleberekening.
Soorten tandwielen
Er zijn veel verschillende soorten tandwielen. Tandwielen met rechte vertanding worden bijvoorbeeld vaak gebruikt. Hier is een schijf in de vorm van een cilinder volledig getand. Een extern tandwiel en een intern tandwiel zijn elk bevestigd aan twee parallelle assen, wat resulteert in een tandwiel. In de regel zijn de tandwielen recht, schuin of dubbel schuin vertand. Tandwielen kunnen ook gecombineerd worden met tandheugels, die samen een tandwiel vormen. De tandheugel beweegt in een rechte lijn en vaak heen en weer, omdat de beweging beperkt is.
Een ander type tandwiel is het wormwiel in combinatie met een worm, die samen een wormwiel vormen. Dit wordt gebruikt als de assen elkaar niet kruisen, maar moeten kruisen. Het wormwiel kan een spiraalvormig tandwiel zijn. De tandflanken van het wormwiel zijn hol zodat ze lineair contact maken met de tanden van de tandwielkast en niet alleen op bepaalde punten. De worm heeft spiraalvormige tanden en lijkt op een schroefdraad. De weinige tanden zijn spiraalvormig rond de cilinder gewikkeld, waarbij één wikkeling overeenkomt met één tand.
De assen van conische tandwielen zijn niet parallel, maar snijden elkaar - meestal met een spiraalhoek van 90°. De basisvorm is een afgeknotte conische tand met een getand lateraal oppervlak. In een conische tandwielkast vallen twee gepaarde conische tandwielen samen aan het uiteinde, omdat hun assen een gemeenschappelijk snijpunt hebben. Er zijn ook veel andere soorten tandwielen, zoals kettingtandwielen, elliptische tandwielen en kamtandwielen.
Productie van tandwielen
Er zijn vier mogelijke methoden om tandwielen te produceren: primair vormen, vormen, machinaal bewerken en frezen in vrije vorm. De eerste methode wordt vaak gebruikt voor minder zwaar belaste tandwielen, zoals bij het gieten van kunststof tandwielen of het stansen van metalen tandwielen, wanneer nauwkeurigheid niet kritisch is. Voor de productie van zeer belastbare tandwielen worden bewerkings- en vormprocessen gebruikt die een grotere nauwkeurigheid mogelijk maken. De reeks bewerkingsprocessen strekt zich uit van CNC-frezen en draaien tot tandwielvorming, tandflankslijpen en profielslijpen. Bij tandwielvorming rolt het vormgereedschap bijvoorbeeld de tandflanken. Voor profielslijpen daarentegen is ander gereedschap nodig of moet de slijpschijf op de tandflank worden gekleed voordat deze voor de eerste keer wordt gebruikt. Er kan maar één tandruimte per keer worden geproduceerd - het is dus een deelproces. Na het tandwielfrezen worden de tandwielen vaak gehard of geërodeerd om ze extra te beschermen tegen slijtage. Frezen in vrije vorm wordt nu ook steeds vaker gebruikt. Hiervoor worden ongeprofileerde gereedschappen van volhardmetaal gebruikt, waardoor er geen typische tandwielsnijgereedschappen nodig zijn. Tandwielen worden vervaardigd op bewerkingscentra met behulp van 3D-berekeningsmodellen en een berekeningssoftwaremodule. Daarnaast wordt speciale CAM-software gebruikt voor de freesprogrammering, waarmee freesstrategieën op maat geselecteerd kunnen worden. De kwaliteit van de vertanding kan worden onderverdeeld in 12 niveaus met verschillende productiemethoden in overeenstemming met DIN 3961. Hierbij staat 1 voor de fijnste vertandingskwaliteit en 12 voor de grofste. Als voorbeeld worden hier de vertandingskwaliteiten 5 tot en met 9 genoemd, die de processen hobbing, gear hobbing en gear shaping omvatten.
Tandwielkast
Tandwielkasten zijn onderverdeeld in twee soorten: roltandwielkasten en rechte tandwielkasten. Tandwielkasten hebben assen die parallel lopen of elkaar snijden. De rolcilinders of rolkegels rollen tegen elkaar, terwijl de tanden elkaar in lijnen raken. Dit zijn bijvoorbeeld rechte tandwielkasten en conische tandwielkasten. Bij schuine tandwielen daarentegen glijden de contacttanden ook loodrecht op het profielvlak. Voorbeelden van schuine vertandingen zijn wormwieloverbrengingen met lijncontact en schuine tandwieloverbrengingen met puntcontact in de middelste sleuf.