
Controle
Kwaliteitsgarantie met 3D-meetmachine en tandflankmeetmachine
Onze interne bewaking en certificering volgens DIN EN ISO 9001 garandeert een constant hoge kwaliteit en precisie van de door ons geproduceerde aandrijfelementen en tandwielkasten. Uitgebreide controles, nauwkeurige tests en continue metingen zijn essentiële elementen van de kwaliteitsfilosofie van Heinrich Höner.


Hoge precisie dankzij 3D meetmachine
We gebruiken bekende en bewezen hoogwaardige meetmachines om onze hoge kwaliteit te garanderen. De Zeiss Eclipse 7-75 ST portaal coördinaten meetmachine en een Wenzel 3D Meß LH 108-16 NG zijn 3D meetmachines die elke lengte in assen kunnen meten. Hierdoor kunnen betrouwbare meetwaarden worden gegenereerd voor diverse meettaken. Werkstukken met een maximum gewicht van 400 kg kunnen worden gemeten. We bieden ook de Zeiss-Höfler ZP 250 en Zeiss-Höfler ZP 630 tandflankmeetmachines, die werkstukken kunnen meten met een maximum gewicht van 350 kg, een maximum diameter van 630 mm, een vertandingslengte tot 450 mm en een totale lengte tot 750 mm.
Neem contact met ons op
We staan klaar om je vragen per telefoon of e-mail te beantwoorden. We bellen u ook graag terug.
3D meetmachine – achtergrondkennis
3D meetmachine voor lengtebepaling
Een 3D meetmachine is een coördinatenmeetmachine die gebaseerd is op het principe van coördinatenmeettechnologie en een gespecialiseerd meetsysteem bevat. Moderne apparaten worden ondersteund door speciale hardware- en softwarecomponenten. Hierdoor kunnen de meetwaarden nauwkeurig worden berekend. Dit draagt bij aan de hoge kwaliteit van de werkstukken. Het coördinatenmeetsysteem heeft een CNC-gestuurd positioneersysteem. Vaak wordt ook een handgeleide methode met een sensor gebruikt. Dit zorgt ervoor dat de exacte meetpunten die nodig zijn worden geregistreerd. Er zijn speciale meetapparaten voor frees- en draaiproductieprocessen. Deze kunnen worden gebruikt om gereedschap te controleren, in te stellen, uit te lijnen en af te stellen.
Meettoestellen voor verschillende taken
Meettoestellen zoals een 3D-meetmachine of een tandflankmeetmachine kunnen verschillend ontworpen worden. Er zijn ook verschillende uitbreidingen die gebruikt kunnen worden om moeilijk meetbare werkstukken te meten. Moderne technologie maakt ook veelzijdige methoden mogelijk met betrekking tot sensoren, die ook met elkaar gecombineerd kunnen worden. Bij veel apparaten kunnen de sensoren ook worden uitgewisseld, omdat niet alle meettaken met één sensor kunnen worden opgelost. Bij veel apparaten wordt het te meten werkstuk gemeten zonder dat de sensor het werkstuk aanraakt. De sensor scant het oppervlak van het apparaat en stuurt de gegevens naar de besturingscomputer.
We bieden een breed assortiment aandrijfelementen van hoge kwaliteit. Als u specifieke vragen hebt over onze 3D meetmachine, tandflankmeetmachines of onze aandrijfelementen, neem dan contact met ons op. Wij adviseren u graag per e-mail of telefoon.
Afmetingen 700 x 400 x 400 mm
Maximaal werkstukgewicht 400 kg
Tandflank meetmachines Zeiss-Höfler ZP 250 en Zeiss-Höfler ZP 630 en Wenzel/Liebherr WGT400
grootste diameter tot 630 mm
grootste vertandingslengte tot 450 mm
grootste totale lengte tot 750 mm
max. werkstukgewicht 350 kg
Productie van tandwielen
Er zijn vier mogelijke methoden om tandwielen te produceren: primair vormen, vormen, machinaal bewerken en frezen in vrije vorm. De eerste methode wordt vaak gebruikt voor minder zwaar belaste tandwielen, zoals bij het gieten van kunststof tandwielen of het stansen van metalen tandwielen, wanneer nauwkeurigheid niet kritisch is. Voor de productie van zwaar belaste tandwielen worden bewerkings- en vormprocessen gebruikt die een grotere nauwkeurigheid mogelijk maken.
De reeks bewerkingsprocessen strekt zich uit van CNC frezen en draaien tot tandwielvorming en tandflank- en profielslijpen. Bij tandwielvorming rolt het vormgereedschap bijvoorbeeld de tandflanken. Voor profielslijpen daarentegen is ander gereedschap nodig of moet de slijpschijf op de tandflank worden gekleed voordat deze voor de eerste keer wordt gebruikt. Er kan maar één tandruimte per keer worden geproduceerd - het is dus een deelproces.
Na het frezen worden de tandwielen vaak gehard of geërodeerd om ze extra te beschermen tegen slijtage. Frezen in vrije vorm wordt nu ook steeds vaker gebruikt. Hiervoor worden ongeprofileerde gereedschappen van volhardmetaal gebruikt, waardoor er geen typische tandwielsnijgereedschappen nodig zijn. Op bewerkingscentra worden de wielen gemaakt met behulp van 3D-berekeningsmodellen en een berekeningssoftwaremodule. Daarnaast wordt speciale CAM-software gebruikt voor de freesprogrammering, waarmee freesstrategieën op maat geselecteerd kunnen worden.
De kwaliteit van de tandwielen kan worden onderverdeeld in 12 niveaus met verschillende productiemethoden in overeenstemming met DIN 3961. Hierbij staat 1 voor de fijnste tandwielkwaliteit en 12 voor de grofste. Tandwielkwaliteiten 5 tot 9, die de hobbing-, schaaf- en tandwielvormprocessen omvatten, worden hier als voorbeeld genoemd.
3D meetapparaten en klassieke apparaten
Vaak worden apparaten gebruikt die cartesische rechthoekige coördinatenmeetsystemen gebruiken. Deze bestaan uit een meettafel, een aandrijving en een besturings- en evaluatiecomputer. De meettafel is vaak gemaakt van hardsteen en de aandrijving is meestal CNC-gestuurd. De assen worden bewogen door elektrische aandrijvingen. Het lengtemeetsysteem heeft als taak om de positie van de te meten werkstukken door te geven aan de besturings- en evaluatiecomputer. Speciale meet- en tastsystemen maken ook deel uit van een 3D meetmachine en een tandflankmeetmachine.
Productie van tandheugels
Tandheugels worden geproduceerd door machinale bewerking. Hiervoor zijn speciale tandheugelslijp- en freesmachines beschikbaar. Net als bij de productie van conische tandwielen, wormwielen en andere tandwielen is het mogelijk om verschillende soorten materialen te gebruiken bij de productie van tandheugels. Dit maakt het mogelijk om de vorm en kwaliteit aan te passen aan de vereisten en het beoogde gebruik.
Toepassingsgebieden
Tandheugelaandrijvingen worden vaak gebruikt als stuurinrichting in voertuigen in de vorm van tandheugelstuurinrichtingen. Bij tandheugel en rondselbesturing bevindt de tandheugel zich in de behuizing direct boven twee spoorstangen en is verbonden met de stuurhendels van de wielen. Een getand rondsel op de stuurkolom grijpt op zijn beurt in de verhogingen van de tandheugel. Om manoeuvreerruimte te voorkomen, wordt de tandheugel tegen het rondsel gedrukt via een veerbelast drukstuk. Het tandheugel-en-pignonstuursysteem heeft geen extra koppeling met stuurbekrachtiging en belkrukken nodig en is daarom goedkoop te produceren en eenvoudig te installeren en af te stellen. Tegenwoordig zijn de meeste auto's uitgerust met tandheugelstuurinrichtingen, vaak in combinatie met elektrische of hydraulische hulp (bijv. stuurbekrachtiging). Er wordt onderscheid gemaakt tussen tandheugels met constante en variabele overbrengingsverhoudingen. De laatste wordt gerealiseerd door de geometrie van de vertanding te veranderen. Een andere veelgebruikte stuurinrichting is wormbesturing met wormwielen en wormassen. Een zeer bekende toepassing van tandheugels is te vinden in tandheugel-en-pignon spoorwegen. De tandheugel is gemonteerd als een tandrail in de railbedding tussen de rails. Het voordeel van een tandheugelbaan ten opzichte van zogenaamde adhesiespoorwegen, zoals spoorwegen en trams, is dat deze steilere hellingen kan overwinnen. Terwijl adhesiesporen hun technische grenzen bereiken bij een helling van ongeveer 160 ‰ - vanwege de slechte hechting van het stalen wiel aan de rail - kunnen tandradbanen hellingen tot 500 ‰ overwinnen. Daarom worden er adhesiesporen met hellingen tot 70 ‰ en hoofdsporen met hellingen tot 30 ‰ gemaakt om een veilige werking te garanderen. Tandradbanen hebben verschillende soorten aandrijving, er wordt onderscheid gemaakt tussen spoorbanen met gemengde adhesie- en tandwielaandrijving en zuivere tandradbanen. De bekendste tandradsystemen zijn ontwikkeld door de Zwitsers en naar hen vernoemd. Deze omvatten het Riggenbach systeem met ladderracks, het Abt systeem met lamellenracks, het Strub systeem met tandrails en het Locher systeem met visgraatracks of dubbele racks. Een ander toepassingsgebied voor tandheugel en rondsel is de tandheugellier. Dit is een mechanische takel waarbij het tandwiel langs de tandheugel beweegt met behulp van een slinger. Het wiel bevindt zich op een huls die over de stang kan glijden en beweegt bij het draaien in de lengterichting. Als de tandheugelkrik tussen twee delen wordt geplaatst, kunnen ze uit elkaar worden geduwd. De tandheugelbok kan een kracht van enkele honderden kN uitoefenen.Door hun universele en eenvoudige bedienbaarheid worden ze op veel verschillende gebieden gebruikt, zoals bij rampenbestrijding, door de brandweer en als krik.